TATRA 815-2 / CKD AD 20.2 Autódaru – 360°

Találtam egy nagyon látványos animációt a CKD gyár honlapján, ami bemutatja az általuk gyártott legújabb 20 tonnás autódaru típust a CKD AD 20.2 -t.

Sajnos a komplett animációt nem illeszthetem be ebbe a bejegyzésbe, de a képre kattintva mindenki kipróbálhatja és gyakorlatilag 360° fokban körbejárhatja a gépet.

ad 20

Kattints ide, az animáció megtekintéséhez.

Rengeteg érdekesség figyelhető meg. Vannak olyan változások, amelyek rengeteget jelentenek -véleményem szerint- a konstrukció mindennapos használata során, és akadnak olyanok is, amelyek számomra csak a gyár szemléletváltását tükrözik bizonyos dolgokban.

Például érdekes, hogy külön egy csigakerékkel szerelt horgot is kínálnak, ami egy köztes megoldás a szokásos 3 csigakerekes kampó, és a kis (egy kötélszálon használható) daruhorog között.

20 adEgy régóta létező igényre kínáltak ezzel gyári megoldást, hiszen többször is láttam már olyan képeket külföldi szakmai oldalakon, ahol például a 8 tonnás rácsos gémes Tátra egy csigakerekes kampóját használták arra, hogy két szálra kössék vissza a darut.

DSCF1604

Tatra 148 – AD 20 – Nyolc tonnás horoggal (Ismeretlen külföldi szerző felvétele)

Erre azért van sok esetben szükség, mert felesleges, nehézkes és sok esetben -a szűk hely vagy más körülmények miatt- lehetetlen a nagy horogszekrénnyel ellátott kampó kezelése.

Számomra érdekes, hogy egy autódarura miért volt szükség külön hidraulikus pótkeréktartót felszerelni, hiszen a saját darujával ugyan ez megoldható.

(A kis motoros, 6 tonnás, rácsos gémes AB-063-as típus, ugyan erre a mutatványra képes volt a motorcserénél. A saját -külön motorral hajtott- daruja képes volt kiemelni a saját V8-as motorját.)

Különösen annak fényében érdekes, hogy az új típuson visszakerült a pótkerék a vezetőfülke mögé ( a régi típuson a darutorony aljára, az ellensúly elé volt felfogatva.)

torony

Pótkerék a régi típuson.

ad20

A pótkerék volt helyére most egy tágas szerszámos került.

A pótkerék hidraulikus karja.

Ezek nem jelentős szerkezeti változások, az viszont nagyon fontos különbség, hogy az új típuson a daruasztal, pontosabban a talpalás módja is megváltozott. A modern elvárásoknak megfelelően, már az első talpakat is hidraulika tolja ki, felváltva ezzel a 16 tonnás és a régi 20 tonnás autódarun egységesen alkalmazott, kézzel 45°-ban kihajtható első talpakat.

1

A régi megoldás akár komoly fizikai igénybevételt is jelenthet, hiszen a talp kihajtása és csapszegelése -például egy ferde munkaterületen- néha egy kifejezetten kényelmetlen mozdulat. Láttam már több megoldást is, amivel megpróbálták kiváltani ezt a megoldást a régi típusokon.

Leginkább az a megoldás tetszett, ahol külön munkahengerekkel oldották meg -persze házilagosan-  a talpak mozgatását.

1233510289-24154-1981-4

Átalakított első talpalás. (Ismeretlen külföldi szerző felvételei.)

A képeken nehezen kivehető, de érdekes, hogy a talpalás vezérlését is elektromosan oldották meg. A képen jól látható az utólagosan a daruasztalba süllyesztett vezérlődoboz.

talp1

Átalakított vezérlés.

Ezeket a képeket egy teljesen felújított és átalakított daruról készítették, hiszen olyan megoldásokkal is felszerelték utólagosan, amelyek még az új típuson sem képezik az alapfelszereltség  részét. Ilyen megoldás például az elektronikus vezérlőtömbös, joystickos irányítás.

1233510289-24154-1981-5

Átalakított kezelőfülke és kezelőszervek.

Az új típuson is csak külön kérésre, az alapfelszereltségen túl választhatóak a Danfoss -Joystickos – irányítókarok. Ez a megoldás már képessé tehető a vezeték nélküli távvezérlésre, amely egy hatalmas segítség jelenthet adott esetben. (Személyes álmom egyszer egy ilyen rendszerrel szerelt géppel dolgozni.)

kar

Visszatérve a cikk fő témájához, jelentős szerkezeti változás az is, hogy a segédgém szerkezete és felfogatása is megváltozott.

A legelső megoldás egy kihajtható, kötelekkel rögzíthető megoldás volt. Ilyen megoldással szereltek a mi 16 tonnás autódaruink is.

3

Ezen a fotón jól megfigyelhető a régi típusú segédgém, és a gém alatt felfogatása.

A legtöbb 148-as alvázra szerelt CKD darun ezzel a megoldással találkoztam, de találtam olyan külföldi fotókat is, amin már az új megoldással szerelt gém található.

TATRA-TATRA-148-AD20CKD-6-x-6,ec34fc87

Régi típus, az új gém változattal.

Ez a megoldás -bár szereléskor helyigényesebb- praktikusabb, hiszen a régi megoldás kiszerelése egy időigényes folyamat, mivel a daru csörlőjével, kötéllel engedhető le, majd hajtható ki a kis gém.  Ezzel szemben az újabb megoldásnál csak előre kell fordítani a függőleges csapokon a segédgémet.

Ezeken a képeken jól megfigyelhető a folyamat:

DSCN2452

Ismeretlen külföldi szerző felvételei.

DSCN2454DSCN2455Érdekes, hogy a legújabb modellen áttértek a rácsos szerkezetre, ezzel tökéletesítve a
-több évtizedes tapasztalatokon alapuló- megoldások összes előnyét.

gem

Az új változat.

Összességében nincs abban semmi meglepő, ha egy modern megoldás túlmutat egy közel negyven éves konstrukción. Az viszont valamelyest megnyugtató, hogy a fő szerkezeti elemek tekintetében nincs hatalmas különbség, így fordulhat az elő, hogy sok esetben egy régebbi gép ár/érték arány, valamint hatékonyság és termelőképesség szempontjából túltesz egy új gépen. Ehhez persze szükség van megfelelő alkatrész utánpótlásra és szükség esetén a megfelelő műszaki felkészültségre az esetleges javításokhoz.

A Tátra 148-as alvázra szerelt CKD AD 160 és CKD AD 20 típusú (16 és 20 tonnás) autódarukhoz az elmúlt évtizedek során rengeteg alkatrészt halmoztunk fel, így igény esetén szívesen segítünk ilyen kérdésekben.

Forduljon hozzánk bizalommal valamely elérhetőségünkön.
( autodaruzas@gmail.com )  

Kategória: AB-063.2, Alkatrész, Autódaruzás, CKD AD 20, Daru, Daruzás, Géppark, Leírások / Kézikönyvek, Szerszámok, Tátra 138, Tátra 148, Tátra 148 - CKD - 16 tonnás autódaru, Web - Honlap Ajánló | A közvetlen link.