Farkashegyi Repülőtér – Repülőgép Mentése Autódaruval

GAWROW típusú repülőgép baleset a Farkashegyi Repülőtéren. Fotó: G.K. / BudaPestkörnyéke.hu

„Vasárnap este negyed hétkor baleset ért egy leszálló kisrepülőgépet a Budakeszi melletti Farkashegyi repülőtéren, a pilóta megsérült, mentőhelikoptert riasztottak hozzá – tájékoztatta lapunkat a HungaroControl.” – Írta az AIRportal.hu

Fotó: G.K. / BudaPestkörnyéke.hu

A fenti képeken látható baleset kapcsán érkezett hozzánk egy megkeresés Pünkösd vasárnap estéjén, amire azonnal tudtunk reagálni. Egy ilyen balesetnél rengeteg dolgot kell előzetesen tisztázni. Nagyon tanulságos eset technikai és vállalkozói oldalról is.

Daruzás – Speciális Mentés – Speciális Gépmozgatás: 06-30-4546-515

Felborult repülőgép mentése, helyszínen a 16 tonnás autódarunk. – Daruzas.hu

Első körben az ember próbálja látatlanul felmérni a helyzetet, mindenkiben dolgozik az adrenalin. Több számról, több ember adogatja körbe a telefont, lassan tisztul a kép a baleset jellege, az elvárások illetve kockázatértékelési szempontok kapcsán. Van rá tervem.

Veterán repülőgép „átbukva”, hátán a földön.

A tervből fakad az eszköz igény, amiből következően már a költségekről is tudok tájékoztatást adni, figyelembe véve a dolog sürgősségét, az ünnepet, az azonnali reagálást és azt, hogy mindenre is fel kell készülni egy ilyen helyzetben. Ragaszkodtam hozzá, hogy a vészhelyzet ellenére fusson végig a megrendelési folyamat. 10 percen belül írásban ajánlatot adtam, testre szabva, a fontos részleteket kiemelve. Azonnal jött a megrendelés.

Kérj ajánlatot most! 24 órán belül válaszolunk: autodaruzas@gmail.com

Párostánc – tökéletes egyensúlyban a daruhorgon.

Az ünnepi vacsorát megszakítva azonnal indulunk a párommal, aki először kísért el az „öreg Tátrával” az éjszakába, amivel nagyságrendileg egy órán belül meg is érkeztünk a helyszínre. A helyszínen rengeteg ember, vágni lehet a feszültséget a levegőben. Kiderül, újra kell gondolni a kötést, a legerősebb pont is gyenge, az sem bírja el a gép teljes súlyát.

További sérülés nélkül talpán a repülőgép a sikeres emelés után.

Érdekesség, hogy a teherbírás mennyire relatív fogalom és mennyire észnél kell lenni. Darus feltételrendszerben egy 1 tonnás emelőeszköz minimum 4 (pl.: fémhorog) de inkább 5-6 szoros (selyemkötél vagy félszem) túlbiztosítással működik. Repülős nyelven a 600 kg-os rögzítési pont az arra van tervezve, hogy valahol 600 kg környékén biztosan eltörjön, egyfajta szakadó kötés. Az egyik arra van tervezve, hogy eltörjön ha baj van, a másik arra, hogy akkor se törjön, ha baj van. A gép súlya 1600 kg, eltolt súlyponttal, nehéz falat.

Emeléstechnika, teherkötözés: 06-30-4546-515

A sikeres helyreállítás után indulunk haza a daruval.

A közelgő vihar és a távolban látszódó mennydörgés fényében a legjobb kompromisszumot keresem és úgy döntünk közösen, hogy a gép orrát a földön támasztva, ugyan úgy fordítom vissza, ahogyan át is bukott, így arányosan a gép súlyának kb. a harmadrésze fog csak az elsődleges kötési pontnak használt farok-futó kerék tengelyére, illetve a másodlagos, biztonsági pontnak használt gyengített vonó/rögzítő pontra jutni.

A teljesen sértetlen farokrész, minden vezérsík megúszta mind a két landolást.

Három óra előkészület után, 8 perc alatt, egyetlen folyamatos, teljesen kontrollált mozdulattal, sok pici korrekcióval visszafordítottam a gépet. Mindenki boldog, a munka elvégezve, a gép sértetlen. A munka kifizetve, a számla kiállítva. Gond nélkül hazaértünk Budakesziről az egyébként elég balesetveszélyes útszakaszon. Boldogság, siker.

A sértetlen gép és a Tátra daru fényei a háttérben. Minden jó, ha jó a vége.

Itt a vége – gondolnánk. Eltelt pár nap és kaptam egy telefonhívást. Kissé zavaros volt a kép, elsőre azt hittem, hogy kapok egy vállveregetést telefonon, amiért nem csináltunk konzervdobozt emelést közben a repülőből. Ehelyett számok repkednek, kérdőre vonnak az ár kapcsán -miután megegyeztünk, írásban árat adtam, megrendelték, elvégeztük, kiszámláztam, kifizették-. Elhangzik egy betonpumpa óradíja, amit nem is értettem, hiszen nem bebetonizni akartuk a felszállópályára… – bár utólag így már egész jó ötletnek tűnik.

Korábban a reptéren: MI-24-es helikoptert is emeltünk.

Elhangzik a mi gépünk tippelt vételára, amit egy bontószökevény gép alapján saccol és próbál valamiféle erkölcsi tanulságot levonni belőle. Visszakérdeztem, hogy mennyivel járt volna jobban anyagilag, ha valaki féláron megcsinálta volna, de most azért hivogathatná, mert mondjuk elejtette a gépet a szakadó pontnál fogva… Végül békében tettük le a telefont, miután mondtam, hogy mondja meg, hogy hol tudtam volna ennél korrektebb (megrendelési folyamat), rugalmasabb, vagy segítőkészebb, esetleg felkészültebb lenni…

MI-24-es emelése autódaruval.

Ebben a szakmában iszonyatosan nehéz emberekkel, nehéz helyzetekkel kell megbírkózni nap mint nap és sosem lehetsz elég felkészült. Nemhogy hála vagy köszönet nincs a dologban, sokkal inkább mindenki próbál felőrölni. Erre is fel kell készülni, nem elég jó szakembernek, korrekt üzletembernek is kell lenni – még így is érhet csalódás, meglepetés.

 

A bejegyzés kategóriája: Budakeszi, Farkashegyi Repülőtér, Repülőgép Mentése
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.