Történelem – Michigan Autódaru

Az egyik magyar szakmai internetes fórumra töltött fel valaki egy fotót egy különleges gépről, ami egy nagyon jó és érdekes beszélgetéshez szolgáltatott témát.

10991417_1417528368540717_3592595268323597040_n

Michigan Autódaru – USA – Fotó: Csányi Péter (Magyar darusok Facebook Csoport)

Felismertem a géptípust, ugyanis gyerekkoromban rengeteget mesélt róla édesapám. Több jellegzetes ismertetőjel is ráillet a híres „Michigan” darura. Ilyen a szimpla vezető vezetőfülke, az aránytalanul nagy darutorony…

1057843_3dc6830b688ea3ce44728458ba6b814f_l (1)

Michigan daru dolgozik a Blaha Lujza téri metróállomás építésén.    kb.~1968

Magyarországra egy ilyen gép érkezett az 1944-es évben. Amerikai gyártmány, kezdetben az eredeti Herkules motorok hajtották, miután ezek meghibásodtak, az alváz motorját 6 hengeres soros Csepel motorral váltották ki, amíg a daru meghajtását ZIL motorral oldották meg.

Clark Michigan TMDT16 Truck Crane (1)

A gép érdekessége, hogy az eredeti motor automata fordulatszabályozós volt, ami különösen akkor jelentett nagy előnyt, amikor mint markolót használták, ugyanis ez a típus arra is képes volt, épp ezért például két csörlővel volt szerelve, illetve a gém emelését is csörlő végezte. A csörlő fékszalagos megoldással és csappantyús-fogaskerekes biztosítással volt ellátva. Képes volt szabadon futóra engedni a csörlőt. Markolás közben el lehetett vele dobni a kanalat. A kialakításából fakadóan hívták „bagger”-nek is.

8198070602_7b935818e3

Michigan daru makett, markoló kanállal.

Édesapám elmondása alapján, a sors különös iróniája, hogy még autószerelő tanonc korában, a hatvanas évek végén sokat látta dolgozni ezt a gépet, pár évvel később ő maga kezelhette.

5892_700w

1974 nyarán kezdett rajta dolgozni, majd 1975 januárjától ugyan azon év márciusáig Pakson dolgozott a gép, ez idő alatt ők a leendő atomerőmű dolgozók kész lakásaiban voltak elszállásolva.

$_59

Michigan darumakett

A gép hátsó két tengelye hajtott, gyári teherbírása 16 tonna volt, azonban az idő előrehaladtával visszaminősítették 9 tonnásra. A műveletek vezérlése pneumatikus módon volt megoldva.

$T2eC16NHJIIE9qTYI1vNBQpSvQTZZ!~~60_1

Semmilyen végálláskapcsoló nem volt a gépen, a gém túlhúzás elleni védelméről egy rugó ellenében működő támasztó bak gondoskodott. A rácsos gémszerkezet 60mm-es szögvas profilokból állt.

images (3)

Ez a gép maga egy darab történelem, és nagyon jó érzés volt hallgatni, hogy ilyen sok emlék tört felszínre miközben édesapám mesélt róla. Akárhogyan is számolom, 41 év telt el azóta, hogy először dolgozott rajta apu… …és még ma is aktívan dolgozik.

Azt gondolom, hogy ez mindent elárul arról, hogy mekkora rutinnal végezzük a munkánkat. Nálunk tényleg családi tradíció a szakmánk és nagyon büszke vagyok arra, hogy én is követhetem édesapám és a bátyám példáját.

A bejegyzés kategóriája: Egyéb
Kiemelt szavak: , , , , , , , .
Közvetlen link.