Különösen büszkék vagyunk a Star alvázra szerelt nyolc tonnás autódarunkra, hiszen ilyen autódaruból csak nagyon kevés létezik.
Az eredetileg Prága V3S alvázra szerelt CKD daru egy nagyon jó -és kisebb változtatásokkal- mai napig gyártott konstrukció, azonban az alváz felett eljárt az idő -hiszen 1950-ben kezdték meg a fejlesztését-.
Az egyébként gazdaságos és terepen verhetetlen alváz sebességben és kényelemben messze elmarad a modern elvárásoktól. Épp ezért sokan építették át a felépítményt a legkülönbözőbb alvázakra. Gyakran látni ilyen felépítményt ZIL és Kamaz alvázakon, de még L60-as IFA-ra szerelve is előfordul.
A Kamazra épített verzió tudtommal főleg az elektromos művek részére készült, azonban több probléma is adódott vele. A daruasztalt áttervezték, és a hagyományos lehajtható talpakat felváltotta a hidraulikus módon kitolható változat, amely ugyan jelentősen megnövelte a stabilitást -részben köszönhetően a Kamaz teherautó nagyobb súlyának-, de ez oda vezetett, hogy sorozatosan törték el az ilyen daruk gémjét, hiszen az esetleges túlterhelésnél meg sem moccant a daruasztal, de a gém már nem bírta a terhelést. Ráadásul szinte minden irányban vesztettek a daru mozgásteréből, hiszen szélesebben talpal, mint az eredeti változat, és hátrafelé is hosszabb a daruasztal, így szintén -sok esetben fontos- kinyúlást veszítettek…
Az L60-as IFA két tengelyes konstrukciója terepen teszi kevésbé használhatóvá az így létrejött „öszvér” megoldásokat.
Mi is régóta kerestük a magunk megoldását. Azt tartottuk a legfontosabbnak, hogy ne áldozzuk fel a daru meglévő értékeit, vagyis maradjon gazdaságos az üzemeltetése, őrizze meg kiváló terepjáró képességeit és ne veszítse el a kiemelkedő stabilitását.
2007-ben adódott egy lehetőség, aminek köszönhetően sikerült megvásárolni egy Star 266-os alvázra szerelt darut, amely remek párosításnak bizonyult, hiszen minden általunk támasztott elvárásnak megfelelt, és gyorsabb valamint gazdaságosabb volt mint a Prága V3S.
Súlyelosztása hasonlít az eredetihez. Ráadásul ez tágas és kényelmes vezetőfülkével, valamint kiemelkedő terepjáró képességekkel párosul. A terepfokozattal és differenciálzárral segített összkerékhajtás maximális kiaknázása végett, nehéz terepre is alkalmas Goodyear gumikkal szereltük fel autódarunkat.
Az elmúlt öt évben maximálisan beváltotta a hozzá fűzött reményeinket és bebizonyította, hogy van létjogosultsága annak ellenére, hogy sokan lebecsülik ezt a kategóriát.
Személyes véleményem szerint ez a kategória még hosszú időn keresztül méltó ellenfele lesz az önrakodós autóknak, hiszen a csörlővel ellátott köteles daruk sok esetben előnyt élveznek bizonyos feladatoknál.
Ennek egyik bizonyítéka, hogy a mai napig van igény ilyen darukra.
Darunk megengedett legnagyobb össztömege 12 tonna alatt van, így behajtási engedély nélkül behajthatunk a mások elől lezárt területekre is.
Az egyik legemlékezetesebb munkánkról készült felvétel, az érdi harangjáték daruzása és eldöntése:
A Szépművészeti Múzeumnál is volt már alkalmunk sikerrel dolgozni ezzel a munkagéppel:
[print_gllr id=249]