Képek – Halálos baleset – 2009 – Brno

Mindig rossz érzés balesetekről képeket kapni. Különösen rossz érzés, ha olyan típusról van szó amit naponta kezelsz. Annak tudatában pedig még borzalmasabb a látvány, hogy halálos kimenetelű volt a baleset. Sajnos ebből a 16 tonnás Tátra daruból már nem szállt ki élve a kezelője.

jerab_brno_nehoda_hasici_3_denik-1024

Felborult Tátra CKD AD 160. 2009, Brno (Ismeretlen külföldi szerző felvétele.)

jerab_brno_nehoda_hasici_2_denik-1024

Sajnos jól megfigyelhető a képen a teljesen összeroncsolódott kezelőfülke. A kép már a mentés közben készült, a legkritikusabb pillanatban valószínűleg még ennél is sokkal kevesebb hely maradt a kezelő számára. Gyakorlatilag teljesen összepréselte a fülkét a felborult daru.

jerab_brno_nehoda_hasici_4_denik-1024

Valószínűleg a túl laza talaj és a daru nem megfelelő kitalpalása, valamint a súly oldal irányú elcsúszása, eldőlése okozta a tragédiát. Az olvasott forrásokból, valamint a képekből nem egyértelmű, hogy milyen módon volt kitalpalva az autódaru. A személyes véleményem az, hogy azon kívül, hogy nem volt megfelelő mértékben megnövelve a teherhordó felület a talpaláshoz (például fagerendákkal), még csak nem is volt teljesen kitalpalva a daru. Valószínűleg -ahogy a borulás irányával ellentétes oldalon sem-, így a dőlés irányában sem tolta/hajtotta ki a talpakat oldalirányban.

Egy másik személyes megjegyzés: Ha ki van tolva a hátsó talp, és a borulás következtében becsúszik a talpgerenda -mert több hasonló borulásos baleset ismeretében ez jellemző lehet a helyzetre-, akkor a gerendát oldalirányban mozgató munkahenger hátsó támasztása szakad ki a daruasztalból (tehát kilógna az ellenkező oldalon a daruasztalból a munkahenger.)

Szintén személyes, nem teljesen megalapozott gondolat, hogy nehezen tudom elképzelni, hogy a kihajtott talpakat ilyen mértékben elnyelje a talaj, még akkor is, ha nagyon laza a talaj… A véleményem szerint, ha rendesen ki van talpalva és ennek ellenére bekövetkezik a képen látható szituáció, még akkor is jelentősen jobbak lettek volna a kezelő túlélési esélyei. Annak ellenére is, hogy a daru szintjéhez képest, a kezelőfülke irányába, még mínuszba is dőlt a gép.

jerab_brno_nehoda_hasici_5_denik-1024Jól megfigyelhető a deformálódott utolsó gémtag.

jerab_brno_nehoda_hasici_3_denik-1024Tanulságos az eset. Számomra ez a baleset arra a -már ezerszer elismételt- örök érvényű tanulságra hívja fel a figyelmet, hogyha van rá lehetőség, akkor azon a 5-10 percen ami a daru teljes kitalpalásához szükséges, időveszteség szempontjából semmi, kockázat csökkentés szempontjából rengeteg múlhat.

Sokszor kérdezik tőlünk, hogy -a daru méreteihez képest- miért használunk már-már irreálisan nagynak tűnő felületet a kitalpaláshoz. Ezért.

Eszembe jut, hogy néhány hete láttam a környéken dolgozni egy 28 tonnás CKD autódarut és volt alkalmam munka közben körbesétálni. Szakmai szemmel nézve annyira csúnya látvány „mezítláb” a földön látni a fém talpkorongot, hogy le is fényképeztem.

IMG_20111129_124101

Megfelelően megnövelt felület és szabályos elrendezés. (Ismeretlen külföldi szerző felvétele.)

Megfelelően megnövelt felület és szabályos elrendezés. (Ismeretlen külföldi szerző felvétele.)

Frissítve: Időközben találtam egy másik forrást is, több képpel, ami alapján egyértelmű, hogy nem volt rendesen kitalpalva a daru. További képek a galériában.

[print_gllr id=765]

Kategória: Autódaruzás, CKD AD 160, Daru, Daruzás, Képek | A közvetlen link.