Tátra 141 – Kezelési Útmutató

tatra 141

Tatra 141

Azt ígértem, hogy érdekességek is lesznek a blogon. Ezt azzal szeretném alátámasztani, hogy egy olyan dolgot osztok meg, ami igazi csemege azoknak, akik szeretik a veterán autókat, vagy valamilyen módon közük van a Tátra teherautókhoz.

Tátra 141

Pár napja a kezembe került a Tátra 141 -es típusnak a leírása, pontosabban a „Kezelési Útmutatója”.   Nagyon élvezetes csupán átlapozni is a könyvet.

Tátra 141 parameters

Ez egy speciális típus, amit kifejezetten vontatásra terveztek. Jól megfigyelhető a Tátrákra jellemző legtöbb jellegzetesség, de akad sok különbség is.

Számomra nagyon érdekes, hogy az első tengely felfüggesztésénél is laprugókat alkalmaztak, hiszen az általam ismert szinte összes -modernebb- Tátra típus első futóműve torziós rugókkal szerelt. Kis nyomozás után rájöttem, hogy ezt a megoldást is a  Tátra 111-es típustól örökölte, hiszen annak a konstrukciónak az alapjaira épült.

Tátra 141

Tátra 141 – Első felfüggesztés. Szerkezeti ábra az eredeti leírásból.

Találtam egy fotót is, ami ehhez kapcsolódik és jól megfigyelhető rajta a „negyedeliptikus” (fél)kötegek elhelyezése. Nagyon szokatlan látvány.

T141 Tátra 141

Eredeti felvétel: tatraportal.com

A hátsó hidak szerkezeti rajzán is több érdekesség megfigyelhető. A többi Tátra típus ismerete nélkül is érdekes, hogy a kézifék a csőváz végén kapott helyet. (A 138-as és a 148-as típusokon a terepváltófedél után szerelték fel, a szintén dobfékes megoldást.)

Tátra 141

Tátra 141 – Hátsó tengelyek (Szerkezeti ábra az eredeti leírásból.)

Azt nem sikerült kiderítenem, hogy az ábrán 24-es elemként szereplő féltengely merevítőket is a 111-es típusról örökölte-e, de feltételezem, hogy ezekre a különösen nagy terhelés miatt volt csak szükség, hiszen a V12-es, 14.8 literes léghűtéses motorral szerelt vontatót hivatalosan 100 tonna elhúzására tervezték!

Tatra 141

Tátra 141

Ez elképesztő adat! A valóságra átültetve ez azt jelenti, hogy képes lett volna például három darab Sherman tankot maga mögött húzni egy 10 tonna súlyú pótkocsin (egy Sherman tank kb. 30 tonna.)

Találtam olyan fotót, ami arról árulkodik, hogy a Tátra képes volt elhúzni a súlyt, csak a híd nem bírta el a terhet:

multidaru: TATRA 141 leszakadt hídon

Tátra 141 – Leszakadt Híd

1957-ben kezdődött a gyártása és egészen 1970-ig gyártottak ilyen típusú Tátrákat.

Úgy gondoltam, hogy mások számára is elérhetővé teszem a típus leírását, ezért készítettem egy „gyors digitalizált” változatot a kiadványból, amelyet PDF formátumban tölthettek le az alábbi képre  vagy feliratra kattintva:

Tátra 141

Kattints  a képre a  Kezelési Útmutató letöltéséhez! (PDF File, 33MB)

A letöltéshez kattints ide!
(Jobb klikk, cél mentése másként.)

További képek a típusról (forrás: google):

[print_gllr id=555]

A bejegyzés kategóriája: Alkatrész, Képek, Leírások / Kézikönyvek, Letöltések, Tátra 141, Web - Honlap Ajánló
Kiemelt szavak: , , , , , .
Közvetlen link.