Videó – Tátra 148 terepváltó – Alkatrészek

Rengeteg megdöbbentő műszaki megoldást tartogat egy 148-as Tátra azok számára, akik nem ismerik a típust. A csővázas kivitel, a független kerékfelfüggesztés, a különleges megoldások a váltóban és a terepváltóban nekem mindig az emberi leleményesség egyik kitűnő példája lesz.

A tény, hogy ugyan azon a tengelyen, nincsenek teljesen egymással szemben a kerekek, számomra egészen addig felfoghatatlan volt, amíg meg nem néztem ezt a videót:

Szintén szokatlan belegondolni, hogy nem kardántengelyek hajtják meg a hátsó tengelyeket, hanem a csővázon belül fut egy kisebb átmérőjű cső a “B” tengelyhez, amiben fut még egy bordázott tengely a legutolsó “C” tengelyhez.

A 16 és 20 tonnás autódaruk erőátvitele még meg van fűszerezve egy különleges megoldással. A hagyományos megoldásnál a terepváltó végére egyszerűen fel van fogatva a kézifékdob.

A hagyományos megoldás.
(Pl.: billencsek, vagy a 8 tonnás rácsosgémes változat.)

A 16 és 20 tonnás autódarukon a fékdob köré fel van szerelve egy “kosár”, amiben egy villával kapcsolható tengely van, ami belefut a speciális terepváltó fedélbe. Ugyanis a daruk egy különleges terepváltó fedéllel készültek. Bordás a fedél tengelyének belseje, ez teszi lehetővé, hogy kapcsolható legyen a szivattyú meghajtás…

Speciális kosár, és a benne található tengely.

Ebben van különbség a két típus között is. A 16 tonnáson ez a tengely egy kardánon keresztül hajtja meg a a típus egyik gyenge pontját, a szögmeghajtót, amin keresztül -és plusz még egy kis tengelyen keresztül- végül a szivattyúkhoz ér a meghajtás.  Ha akármelyik tengelyen elkopik a fogazat akkor gyakorlatilag megbénul a daru. Hallottam több ilyen esetről is. Mesélték: volt olyan, hogy nagy teherrel, szűk munkaterületen egyszer csak elfogyott a borda a függőleges kis tengelyen és megállt a daru. Ráadásul a szögmeghajtó miatt elég nagy a zaj és rezgésterhelés a kezelőfülkében.

Ezt a hibát orvosolták a 20 tonnás változatnál, ahol a kosár után közvetlenül vannak felfogatva a szivattyúk, így több problémát és hibalehetőséget is nélkülöz ez a típus, de az átváltótengely, a terepváltó fedéllel ennek is kiemelten fontos (pót)alkatrésze.

Tátra 148 – terepváltó fedél – bontott újszerű alkatrész

Maga a terepváltó belseje is egy érdekes látvány. El lehet veszni a fogaskerekek tengerében.

A terepváltó belseje.

A képen jól látható a terepváltó belseje, a léptetővillával (ami az országúti és a terep fokozatokat kapcsolja). Még a kilométeróra spirál meghajtása is kivehető a képen, de igazán jól ez csak azon a videón figyelhető meg, amit azért készítettem, hogy forgás közben is meg tudjam mutatni a fogaskerekek már-már átláthatatlan sorát.


Fontos, hogy a saját gépeinkhez rengeteg alkatrészt halmoztunk fel az elmúlt évtizedekben, így szívesen kínálnánk eladásra akár a cikkben említett alkatrészeket is… Gyakorlatilag mindenből tudunk minőségi, gyári, bontott de újszerű pótalkatrészt biztosítani.

Legyen szó akár terepváltóról, terepváltófedélről, kapcsolótengelyről, kosárról vagy akár szögmeghajtóról…

A bejegyzés kategóriája: Alkatrész, Autódaruzás, CKD AD 160, CKD AD 20, Daru, Daruzás, Képek, Tátra 148, Tátra 148 - CKD - 16 tonnás autódaru, Videók
Kiemelt szavak: , , , , , , , .
Közvetlen link.