Rengeteg megdöbbentő műszaki megoldást tartogat egy 148-as Tátra azok számára, akik nem ismerik a típust. A csővázas kivitel, a független kerékfelfüggesztés, a különleges megoldások a váltóban és a terepváltóban nekem mindig az emberi leleményesség egyik kitűnő példája lesz.
A tény, hogy ugyan azon a tengelyen, nincsenek teljesen egymással szemben a kerekek, számomra egészen addig felfoghatatlan volt, amíg meg nem néztem ezt a videót:
Szintén szokatlan belegondolni, hogy nem kardántengelyek hajtják meg a hátsó tengelyeket, hanem a csővázon belül fut egy kisebb átmérőjű cső a „B” tengelyhez, amiben fut még egy bordázott tengely a legutolsó „C” tengelyhez.
A 16 és 20 tonnás autódaruk erőátvitele még meg van fűszerezve egy különleges megoldással. A hagyományos megoldásnál a terepváltó végére egyszerűen fel van fogatva a kézifékdob.
A 16 és 20 tonnás autódarukon a fékdob köré fel van szerelve egy „kosár”, amiben egy villával kapcsolható tengely van, ami belefut a speciális terepváltó fedélbe. Ugyanis a daruk egy különleges terepváltó fedéllel készültek. Bordás a fedél tengelyének belseje, ez teszi lehetővé, hogy kapcsolható legyen a szivattyú meghajtás…
Ebben van különbség a két típus között is. A 16 tonnáson ez a tengely egy kardánon keresztül hajtja meg a a típus egyik gyenge pontját, a szögmeghajtót, amin keresztül -és plusz még egy kis tengelyen keresztül- végül a szivattyúkhoz ér a meghajtás. Ha akármelyik tengelyen elkopik a fogazat akkor gyakorlatilag megbénul a daru. Hallottam több ilyen esetről is. Mesélték: volt olyan, hogy nagy teherrel, szűk munkaterületen egyszer csak elfogyott a borda a függőleges kis tengelyen és megállt a daru. Ráadásul a szögmeghajtó miatt elég nagy a zaj és rezgésterhelés a kezelőfülkében.
Ezt a hibát orvosolták a 20 tonnás változatnál, ahol a kosár után közvetlenül vannak felfogatva a szivattyúk, így több problémát és hibalehetőséget is nélkülöz ez a típus, de az átváltótengely, a terepváltó fedéllel ennek is kiemelten fontos (pót)alkatrésze.
Maga a terepváltó belseje is egy érdekes látvány. El lehet veszni a fogaskerekek tengerében.
A képen jól látható a terepváltó belseje, a léptetővillával (ami az országúti és a terep fokozatokat kapcsolja). Még a kilométeróra spirál meghajtása is kivehető a képen, de igazán jól ez csak azon a videón figyelhető meg, amit azért készítettem, hogy forgás közben is meg tudjam mutatni a fogaskerekek már-már átláthatatlan sorát.
Fontos, hogy a saját gépeinkhez rengeteg alkatrészt halmoztunk fel az elmúlt évtizedekben, így szívesen kínálnánk eladásra akár a cikkben említett alkatrészeket is… Gyakorlatilag mindenből tudunk minőségi, gyári, bontott de újszerű pótalkatrészt biztosítani.
Legyen szó akár terepváltóról, terepváltófedélről, kapcsolótengelyről, kosárról vagy akár szögmeghajtóról…