Az elmúlt időszakban egy olyan projektben volt szerencsénk részt venni, amelyről bátran állítható, hogy a valaha volt legemlékezetesebb és leglátványosabb munkáink egyike.
Számunkra mindig különös megtiszteltetés, ha egy művészi munkafolyamat részesei lehetünk. Az új FTC stadion elé tervezett, Szőke Gábor Miklós által megálmodott sas szobor építésében vehettünk részt ezúttal.
A kezdetektől végig kísértük a hatalmas -több mint 1200 darabból készülő- totemállat megszületését. Az alkotást beharangozó videóban is feltűnik egy pillanatra az autódarunk kampója.
Ez csak a kezdet volt azonban, hiszen ennél sokkal mutatósabb feladatok is vártak ránk. Kellemes érzés fog el, ha visszagondolok, hogy milyen különleges látvány volt, az egyedi, kézzel készült, futurisztikus saválló elemek mozgatása.
A teremtmény csupasz törzsének daruzása volt a leglenyűgözőbb. Készítettem egy olyan felvételt is, mintha a földön fekvő vázszerkezetre lenne ráépítve az autódarunk. Ha képzeletben összegyúrunk egy Lamborghini sportautót és a mi 16 tonnás Tátra autódarunkat, akkor valami hasonló látványt kapunk:
Ezúttal egy profi filmes stáb is dolgozott mellettünk, akiknek a munkáját próbáltunk az összes elképzelhető módon segíteni. Így került a közel háromszáz kilós darukampóra egy parányi GoPro sportkamera. Mi is kísérleteztünk korábban hasonló, különleges kamera megoldásokkal.
Az összeszerelés a Panelko Kft. diósdi telephelyén zajlott. Ez a DigiSport reggeli műsorában is elhangzott, ahogyan a szerkesztők azt is kiemelték, hogy végül daruval -azaz a mi segítségünkkel- fog megérkezni végleges helyére a saválló szobor.
Az alkotó elmondása alapján, a munkafolyamat több mint 7 hónapot vett igénybe és közel 120 ember dolgozott rajta összesen.
Számunkra is kihívást jelentett az egyes alkotórészek mozgatása. Szűk helyen kellett precízen illeszteni az elemeket, amelyeknek sok esetben a súlypontját sem volt könnyű meghatározni.
A lemezekből álló tollazat elkészülte után, különös figyelmet kellett arra fordítani, hogy az éles lemezek nehogy elvágják az emeléshez használt köteleinket.
Ráadásul arra is fokozottan ügyelni kellett, hogy a kötésből fakadóan se keletkezzen sérülés a művészi pontossággal illesztett lemezeken.
Az összeszerelés első ütemének végeztével, a készülő sas nagy utazásra indult, hiszen több darabra szerelve átszállították az FTC üllői úti stadionja elé, hogy a helyszínen folytathassák a munkálatokat.
Hosszas mérlegelés és egy gyors útvonal tervezés után mi is elindultunk a helyszínre. Sok szempontot kell figyelembe venni, ha egy 24 tonnás, veterán autódaru volánja mögött ülünk. Nagy felelősség.
A készülő szobor Ivánka beton talpazaton fog állni, ahogyan az a terveken is látható:
A készülő beton focilabda egyes elemeit nagyon precízen kell illeszteni, így az első elem mozgatása különös figyelmet igényelt.
Ekkor érkezett meg a helyszínre az Index.hu fotóriportere, így a megjelent fotókon is ez a folyamat látható.
Számunkra nagyon nagy öröm, hogy a kész anyagban jelentős szerep jutott nekünk, illetve a darunknak. Ezt ezúton is nagyon köszönjük, a képeket ide kattintva lehet megtekinteni.
Ivánka András -az IVANKA beton társalapítója- személyesen is a helyszínen volt, illetve irányította a munkálatokat. Jó érzés volt vele is találkozni, kezet fogni, illetve váltani pár szót.
A talpazat egy részét késő délután emeltük a helyére. A törzs illesztésére már a kora esti órákban került sor.
A szárnyak emelése éjszakába nyúló feladatot jelentett. Egy hosszú műszak végén nem kis kihívás ilyen körülményes helyzetben koncentrálni. A bal szárny illesztésével rendesen megizzadtunk, cserébe a jobb oldali szerkezet szerelése nem is lehetett volna zökkenőmentesebb.
Azt gondolom, hogy minden elismerést megérdemel a csapat aki a projekten dolgozott, emberileg is szép kihívás volt az „éjszakai üzem”. Kiemelném édesapámat, aki 66 évesen egy közel 17-18 órás műszak végén is képes olyan biztonsággal kezelni a gépet, hogy senkinek sem kell veszélyben éreznie magát a munkaterületen, sem „lent”, sem „fent”.
Látványos volt a változás, hiszen gyakorlatilag aki látta a stadiont kora délután, az még semmi szokatlant nem tapasztalt, viszont reggelre „kinőtt a földből” egy gigantikus sas szobor. Méretei alapján egyébként -ha elkészül- ez lesz Európa legnagyobb madárábrázolása.
Az elmúlt napokban tovább folytatódott a munka, a csőrrel kiegészítve már teljesen más összhatást nyújt az alkotás. Budapest egy új jellegzetességgel, mi pedig egy életre szóló emlékkel gazdagodtunk.